III. LA PERSISTÈNCIA EN LA MEMÒRIA
(Salvador Dalí, 1904-1989/ MoMA, Nova York/ 1931/
Surrealisme/ Oli sobre llenç/ Oníric/ 24 x 33 cm.)
(Espai cronològic, històric i cultural)(cronologia 0,20/ espai històric i
cultural 0,1 x 8)
1931
A Espanya ens trobem a l´època final de la
Dictadura de Primo de Rivera (1923-1931) i l´inici de la II República.
El segle XX serà el segle de les Avantguardes
Artístiques que tindran dues grans etapes subdividides pels grans canvis
socials i polítics d’ aquesta centúria. Les Primeres Avantguardes es
desenvolupen fins la Segona Guerra Mundial, mentre que les Segones després de
la Guerra.
Les Primeres Avantguardes Artístiques estaran
incloses dins d’una dinàmica de canvis, que es reflecteixen en tots els
camps:
. Científic i tecnològic amb el motor d’ explosió,
l’ aviació, l’ energia atòmica, els mitjans de comunicació: telèfon, ràdio,
cinema, televisió...
. Econòmic i social amb l’ emigració del camp a
les ciutats, la crisi del sistema capitalista amb el crac de 1929, la
industrialització...
. Polític amb el Colonialisme, l’ esclat de la
Primera Guerra Mundial i de la Revolució Russa, l’ aparició i consolidació dels
moviments feixistes, la Segona Guerra Mundial...
Per tant, l’ art de la primera meitat del segle XX
serà un reflex d’ aquesta societat activa que modifica amb un ritme frenètic
totes les seves estructures anteriors. Per aquest motiu després del Modernisme,
el segle XX s’ inicia amb l’ esclat de les Primeres Avantguardes Artístiques
que es desenvoluparan al continent europeu.
Els principals països on sorgiran aquests corrents
seran bàsicament: França i Alemanya. Des d’ aquests indrets s’ estendran per
tota Europa i, concretament, París serà el centre artístic fins finalitzada la
Segona Guerra Mundial.
Des de 1905 fins gairebé 1924, París s’ esdevindrà
conjuntament amb Dresden i Munic els nuclis de moviments artístics com: el
Fauvisme, l’ Expressionisme, el Cubisme, l’Abstracció i el Surrealisme, entre
d’ altres.
(Estil i característiques
formals i compositives)(0,50
estil/ característiques 0,30 x 5)
Surrealisme.
Predomina el dibuix,
de línies pures, molt acadèmic. Els objectes estan representats amb exactitud i
detallisme però les seves dimensions no són reals i estan deformats.
La llum és nítida i
brillant, projecta ombres allargades i configura un ambient crepuscular. Hi ha
dues parts no simètriques: una tenebrista, en primer terme, amb un focus de
llum a la dreta que il·lumina suaument els objectes que projecten les seves
ombres i es retallen a l'espai; i l'altra, molt il·luminada al fons, amb una llum
molt blanca, irreal.
Predominen els tons
freds (blau ultramar, grisos, blancs), que contrasten amb els càlids (ocres,
marrons i grocs). El color contribueix a marcar els efectes dinàmics de la
composició, ja que els tons càlids ens apropen les formes, mentre els freds les
allunyen.
Presenta una
composició en diagonal ascendent d'esquerra a dreta del quadre. Hi ha un
equilibri perfecte entre la zona dels rellotges tous, a l'esquerra, i la zona
de les roques al fons a la dreta, reforçada per la llum daurada que les
il·lumina. Tota la banda de l'esquerra (rellotges, taula, olivera) queda
compensada per la força de la llum de la dreta. Les línies diagonals de la
perspectiva de la taula fan que la nostra mirada arribi fins el rellotge tou
penjat de la branca de l'olivera, així no es perd al fons del cel i com si la
branca fos un dit que assenyala, la mirada queda reconduïda cap a les roques
daurades. Des de les roques la nostra mirada torna als rellotges del primer pla
a través del cap adormit.
(Tema, significat i funció)(tema 0,60/ significat 0,20, funció 0,20)
És un paisatge de Portlligat.
Podem reconèixer les roques del Cap de Creus, els colors del cel i del mar. Hi
trobem tres rellotges tous i un de rígid. Un dels rellotges tous penja de la
branca d'una olivera; un altre, també deformat, reposa sobre la figura amorfa
que hi ha al centre de l’obra. L’últim rellotge tou
es repenja en el moble situat a l’angle esquerre. El quart rellotge, rígid, cobert de formigues i situat
cap per avall contrasta amb els tous. Tots els rellotges marquen una hora
diferent, i l’únic que manté la seva rigidesa està pintat cap per avall i
infestat de formigues. La forma adormida del centre de l'obra podria ser
l'autoretrat de Dalí. Té una gran semblança amb altres rostres d'aquesta època
com el que apareix a El gran Masturbador
(1929) en el que Dalí s'autoretrata identificant les seves faccions en unes
roques del cap de Creus.
La mosca
sobre el vidre del rellotge i les formigues sobre el rellotge dur són símbols
de putrefacció, quan volia representar l'art decadent pintava ases i ocells
podrits coberts de mosques i formigues, a més d'aquesta manera dona sortida a
un dels traumes de la seva infantesa, la por als insectes.
Significat.
Dalí insinua la relativitat del concepte de temps i una de les preocupacions
més artificials i abstractes inventades per l’home: l’angoixa de controlar el
temps. El paisatge integra els elements “durs” de l'obra, els que persisteixen
en el temps i perviuen en la memòria: el mar, les roques del cap de Creus, la
pedreta blanca, la branca de l'olivera o el moble i els “tous” que es desfan i ens donen la
sensació de relativitat del temps. Els tres rellotges tous marquen una hora
diferent, indicant que el temps és un concepte relatiu. En contrast amb els
rellotges tous hi ha un
quart rellotge dur, cobert de formigues i col·locat
capgirat. En aquest es fa palesa la inutilitat del temps en el moment que el símbol
queda destruït.
Funció. Dalí va pintar aquesta obra
una tarda després de dinar, amb mal de cap, quan Gala havia marxat al cinema
amb una amics. La inspiració la va trobar en el formatge camembert que havien
pres per dinar i en els problemes filosòfics del que era “super-tou” en el
formatge.
No hay comentarios:
Publicar un comentario