Menu Horizontal

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

martes, 12 de abril de 2016



IV. CREU I R O CAPELLA LAICA

(Antoni Tapies, 1923-2012/ 1975 /MACBA, Barcelona/ Informalisme/ Tècnica mixta sobre fusta/ 162 x 162 cm.)

(Espai cronològic, històric i cultural)(cronologia 0,20/ espai històric i cultural 0,1 x 8)

1975
Antoni Tàpies pinta Creu i R uns mesos abans de la mort de Franco. Durant aquell any l'artista va contribuir amb un cartell i una litografia a una campanya per abolir la pena de mort a Espanya i va participar activament en les lluites que demanaven l'amnistia dels presos polÌtics del règim franquista. La seva obra, des dels seus inicis sempre va estar influenciada per la situación polÌtica a Espanya.
Posteriorment, durant la dècada de 1980 es va produir un acostament entre la Unió Soviètica i els EEUU que va posar fi a la Guerra Freda amb la Caiguda del Mur de Berlin (1989) i va comportar una reorganització de les relacions entre les grans potències. També el 1991 es creà La Unió Europea (Tractat de Maastricht). Cal afegir esdeveniments més recents com la Guerra del Golf (1991).
A Espanya es produeix l´assentament de la democràcia després del cop d’estat del 23 de febrer de l’any 1981. S´inicia el govern el Partit Socialista Obrer Espanyol, així com l´hegemonia socialista a la majoria d’ajuntamentsdemocràtics.A Barcelona l’alcalde és Pasqual Maragall (PSC).
L´any 1992 s´organitzen els Jocs Olímpics de Barcelona, amb la consegüent transformació urbanística de la ciutat, i l´Exposició Universal de Sevilla.
Amb tots aquests canvis i l’ aparició de la globalització i de l’ impacte científic, tecnològic i la generalització de la informació, es produeix una aproximació entre tots els camps artístics i un intercanvi de gustos i idees a nivell mundial.

(Estil i característiques formals i compositives)(0,50 estil/ característiques 0,30 x 5)

Informalisme.
Tàpies, en l'obra Creu i R se situa dins d'aquest estil i practica la "pintura matèrica", també coneguda com a "art brut", que es caracteritza per la tècnica mixta i l'ús de materials heterogenis, moltes vegades de rebuig o de reciclatge, barrejats amb els materials tradicionals de l'art cercant un nou llenguatge d'expressió artÌstica.
Anàlisi formal. Com la majoria de quadres matèrics de Tàpies, està basada en línies contundents que formen composicions complexes. En la construcció de l'obra podem observar dos nivells: el llenguatge matèric, en aquest cas marcat per la textura de la sorra, les pedres i la tela, el dibuix i la línia donats per la creu, les lletres (R, H) i els signes (+). Utilitza colors terrosos, propis de la matèria, ocre, marró, negre i vermell.
 Tècnica. En la seva obra més caracterÌstica dins de l'informalisme matèric, Tàpies utilitza tècniques que barregen els pigments tradicionals de l'art amb materials com sorra, roba, palla, etc., amb predomini del collage i lí assemblatge, i una textura propera al baix-relleu. Tàpies defineix la seva tècnica com a "mixta": pinta sobre tela, en formats mitjans, en posició horitzontal, disposant una capa homogènia de pintura monocromàtica, sobre la que aplica la "mixtura", barreja de pols de marbre triturat, aglutinant, pigment i oli, aplicat amb espàtula o amb les seves pròpies mans.

(Tema, significat i funció)(tema 0,60/ significat 0,20, funció 0,20)

En la seva obra Tàpies reflecteix una gran preocupació pels problemes de l´ésser humà: la malaltia, la mort, la soledat, el dolor o el sexe. Tàpies ens dóna una nova visió de la realitat més senzilla i quotidiana, enaltint-la a cotes de veritable espiritualitat. La concepció vital de l'artista es nodreix de la filosofia existencialista, que remarca la condició material i mortal de l'home, l'angunia de l'existència de què parlava Sartre; la soledat, la malaltia, la pobresa que percebem en Tàpies la trobem també en l'obra de Samuel Beckett o Eugene Ionesco.
Iconografia. En Creu i R el motiu principal és la creu, un símbol que es converteix en l'element definitori del seu estil. Tàpies va començar a utilitzar la creu després de la Guerra Civil, moment en que Espanya se li presentava com un gran cementiri. Posteriorment la creu serà entesa per l'artista com a símbol de les coordenades de l'espai. Però la creu també estarà connectada amb la religió, el cristianisme i amb tota una tradició que arrenca de l'art medieval i que Tàpies recupera per donar-li un sentit de contemporaneïtat. Sembla ser que la creu és tambñé un record a Ramon Llull, pel qual l'artista sempre ha manifestat la seva admiració. Segons el propi Tàpies, a Llull l´estranyava que els artistes de la seva època no pintessin.
L'obra, a mÈs de la creu conté altres sÌmbols presents en la iconografia de l'autor: les lletres, R, H, amb alguna creu més petita, les benes amb taques de color vermell que es superposen a la part superior donant un efecte de volum. Podem relacionar aquests símbols amb la inicial de Ramon (Llull), o també podrien ser una referència a la seva malaltia?

No hay comentarios:

Publicar un comentario