
IV. CREU I R O CAPELLA LAICA
(Antoni Tapies, 1923-2012/ 1975 /MACBA, Barcelona/ Informalisme/ Tècnica mixta sobre fusta/
162 x 162 cm.)
(Espai cronològic, històric i cultural)(cronologia 0,20/ espai històric i
cultural 0,1 x 8)
1975
Antoni
Tàpies pinta Creu i R uns mesos abans de la mort de Franco. Durant aquell any
l'artista va contribuir amb un cartell i una litografia a una campanya per
abolir la pena de mort a Espanya i va participar activament en les lluites que
demanaven l'amnistia dels presos polÌtics del règim franquista. La seva obra,
des dels seus inicis sempre va estar influenciada per la situación polÌtica a
Espanya.
Posteriorment, durant la
dècada de 1980 es va produir un acostament entre la Unió Soviètica i els EEUU
que va posar fi a la Guerra Freda amb la Caiguda del Mur de Berlin (1989) i va
comportar una reorganització de les relacions entre les grans potències. També
el 1991 es creà La Unió Europea (Tractat de Maastricht). Cal afegir esdeveniments
més recents com la Guerra del Golf (1991).
A Espanya es produeix l´assentament
de la democràcia després del cop d’estat del 23 de febrer de l’any 1981.
S´inicia el govern el Partit Socialista Obrer Espanyol, així com l´hegemonia
socialista a la majoria d’ajuntamentsdemocràtics.A Barcelona l’alcalde és Pasqual
Maragall (PSC).
L´any 1992 s´organitzen els
Jocs Olímpics de Barcelona, amb la consegüent transformació urbanística de la
ciutat, i l´Exposició Universal de Sevilla.
Amb tots aquests canvis i
l’ aparició de la globalització i de l’ impacte científic, tecnològic i la
generalització de la informació, es produeix una aproximació entre tots els
camps artístics i un intercanvi de gustos i idees a nivell mundial.
(Estil i característiques
formals i compositives)(0,50
estil/ característiques 0,30 x 5)
Informalisme.
Tàpies, en
l'obra Creu i R se situa dins d'aquest estil i practica la "pintura
matèrica", també coneguda com a "art brut", que es caracteritza
per la tècnica mixta i l'ús de materials heterogenis, moltes vegades de rebuig
o de reciclatge, barrejats amb els materials tradicionals de l'art cercant un
nou llenguatge d'expressió artÌstica.
Anàlisi
formal. Com la majoria de quadres matèrics de Tàpies, està basada en línies
contundents que formen composicions complexes. En la construcció de l'obra
podem observar dos nivells: el llenguatge matèric, en aquest cas marcat per la
textura de la sorra, les pedres i la tela, el dibuix i la línia donats per la
creu, les lletres (R, H) i els signes (+). Utilitza colors terrosos, propis de
la matèria, ocre, marró, negre i vermell.
Tècnica. En la seva obra més caracterÌstica
dins de l'informalisme matèric, Tàpies utilitza tècniques que barregen els
pigments tradicionals de l'art amb materials com sorra, roba, palla, etc., amb
predomini del collage i lí assemblatge, i una textura propera al baix-relleu.
Tàpies defineix la seva tècnica com a "mixta": pinta sobre tela, en
formats mitjans, en posició horitzontal, disposant una capa homogènia de
pintura monocromàtica, sobre la que aplica la "mixtura", barreja de
pols de marbre triturat, aglutinant, pigment i oli, aplicat amb espàtula o amb
les seves pròpies mans.
(Tema, significat i funció)(tema 0,60/ significat 0,20, funció 0,20)
En la seva
obra Tàpies reflecteix una gran preocupació pels problemes de l´ésser humà: la
malaltia, la mort, la soledat, el dolor o el sexe. Tàpies ens dóna una nova
visió de la realitat més senzilla i quotidiana, enaltint-la a cotes de veritable
espiritualitat. La concepció vital de l'artista es nodreix de la filosofia
existencialista, que remarca la condició material i mortal de l'home, l'angunia
de l'existència de què parlava Sartre; la soledat, la malaltia, la pobresa que
percebem en Tàpies la trobem també en l'obra de Samuel Beckett o Eugene Ionesco.
Iconografia.
En Creu i R el motiu principal és la creu, un símbol que es converteix en
l'element definitori del seu estil. Tàpies va començar a utilitzar la creu
després de la Guerra Civil, moment en que Espanya se li presentava com un gran
cementiri. Posteriorment la creu serà entesa per l'artista com a símbol de les
coordenades de l'espai. Però la creu també estarà connectada amb la religió, el
cristianisme i amb tota una tradició que arrenca de l'art medieval i que Tàpies
recupera per donar-li un sentit de contemporaneïtat. Sembla ser que la creu és tambñé
un record a Ramon Llull, pel qual l'artista sempre ha manifestat
la seva admiració. Segons el propi Tàpies, a Llull l´estranyava que els
artistes de la seva època no pintessin.
L'obra, a
mÈs de la creu conté altres sÌmbols presents en la iconografia de l'autor: les
lletres, R, H, amb alguna creu més petita, les benes amb taques de color
vermell que es superposen a la part superior donant un efecte de volum. Podem
relacionar aquests símbols amb la inicial de Ramon (Llull), o també podrien ser
una referència a la seva malaltia?
No hay comentarios:
Publicar un comentario